Milan – San Remo uitgelicht

Foto: Website Milan – Remo

De granfondo Milan – San Remo staat al jaren op de agenda van Wielerbus.nl en kan altijd op veel belangstelling rekenen. In het eerste jaar veelal Nederlanders, maar laatste jaren zien we dat ook veel Belgen ons vergezellen om “La Primavera” van hun lijst af te vinken. Voor 2019 lijkt het aantal Wielerbus-belgen zelfs vooralsnog de overhand te hebben!

Anders dan veel Granfondo’s, is ‘de echte’ granfondo Milan – San Remo niet in het weekend dat de profs hun koers afwerken. Waar de profs zich in maart al inspannen voor de rit van Milan naar de Bloemenrivièra, vindt de volledige versie voor wielertoeristen pas plaats in juni. De volledige, want een dag voor de koers van de profs is er wel een granfondo die grotendeels over hetzelfde parcours gaat, maar slechts over het laatste deel. Die granfondo heeft sinds een aantal jaar dan ook de granfondo San Remo meegekregen om verwarring te voorkomen.

De volledige versie vindt dus plaats in juni. Wat betreft weersomstandigheden is dit uiteraard een dikke plus. We zijn tenslotte wielertoeristen, en 300 kilometers door de regen zal het deelnemersaantal toch negatief beïnvloeden. Er wordt gestart in startvakken van zo’n 200 renners. Het eerste startvak, de zogeheten ‘gouden registratie’ is voorbehouden voor renners met ambitie. Dit peloton maakt koers, en veel van de renners slaan dan ook de bevoorradingsposten over, alles in teken van een goede tijdsregistratie of podiumkansen. Het tweede vak is voorbehouden voor groepen als Wielerbus; veelal reisorganisaties en teams. Als jij jouw inschrijving (tijdig) door Wielerbus laat verzorgen komen je hierin terecht. De eerste 110 kilometers van deze groep gaan in een tempo (39 km\u gem.) onder politiebegeleiding richting eerste bevoorradingspost. Na de eerste post zie je de gebruikelijke samensmeltingen ontstaan. Mocht het tempo van deze groep te ambitieus zijn? De overige vakken van steeds 200 renners is voor de individuele inschrijvers. De vakken gaan met tussenposes van 10 minuten van start. Je komt dus altijd in een andere groep terecht. Na de eerste bevoorrading gaat het via onderstaande ‘obstakels’ richting de kustplaats San Remo, waarbij het tweede deel veel al via de drukke kustweg verloopt.

  • Passo del Turchino
    Na 140 kilometer: Een lengte van 25,8 kilometer klim je van 159m naar 532 meter, wat goed is voor een gemiddeld percentage van maar 1,4%.
  • Capo Berta
    Na 240 km volgen de drie Capi (Capo Mele, Capo Cervo en Capo Berta). De laatste is daarvan het meest pittig: Een lengte van 1,8 kilometer lang, met stroken tot 10 %
  • Cipressa
    De startplaats bevindt zich in San Lorenzo Al Mare en heeft een lengte van 5.600m en een gemiddeld stijgingspercentage van 4%
  • Poggio
    De finale van Milaan – San Remo: De Poggio di Sanremo is 4 km lang. Over deze afstand overbrug je 149 hoogtemeters. Het gemiddelde stijgingspercentage van de klim is daarmee 3.7 %. Na 280 kilometer is deze pittig genoeg om jouw laatste krachten op kwijt te kunnen.